söndag 2 september 2007

Lasagnemysteriet löst!!!


En av barnens absoluta favoriträtter är Lasagne.
Eller rättare sagt, den äldsta sonens. För den yngsta har nog aldrig ätit det, förrän alldeles nyligen. Båda är de lactosintoleranta, varav den yngsta så pass att inte ens lactosfria produkter fungerar.

Den som smakat mjölkersättaren "Havremjölk" vet att det för en som är van vid mjölk, inte är en ersättare. Smakmässigt.
Flytande havregrynsgröt om jag får säga det själv.

Att försöka göra bechemellsås på havremjölk har inte ens varit att tänka på.

Så slog det mig härom dagen, att man i vissa recept ser att man istället för mjölk ska använda hälften grädde/hälften vatten. (varför vet jag inte, för det är vanlig kost det handlat om där jag sett det) Det ledde mig till tanken att ta Oatlys havregrädde (som faktiskt är en fullgod ersättare till matlagningsgrädde, både smak- och konsistensmässigt) och hälften vatten. Tänkte att det borde ju motsvara. Och mycket riktigt! Resultatet blev en bechemelsås som jag, om jag inte visste det, skulle kunna säga att den inte var gjord på vanlig mjölk.

Så på middagsbordet idag, stod en stor form med Lasagne, och att den gick ner med mycket
god
aptit behöver kanske inte tilläggas!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vilken bra idé! Då ska jag och Abbe prova det i helgen :-) Lasagne låter så gott!!